Leo i Lisa ponownie zabiorą dzieci w świat sztuki. Skąd pomysł na ich imiona? Leo nawiązuje do Leonardo da Vinci, Lisa to odwołanie do obrazu Mona Lisa.

Dzieci trzymają obraz Pieta Mondriana i to również nie jest przypadek. Piet Mondrian, Paul Klee, Wassily Kandinsky czerpali inspiracje z freblowskich darów. I co ciekawe, uczęszczali do freblowskich placówek, podobnie jak Braque, Itten czy też zajmujący się architekturą Wright.

Warto zaznaczyć, że Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Zabawa sztuką" odnosi się do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.).

Czy sztuka to trudna i nudna tematyka dla dzieci? Nie, pod warunkiem, że się nią bawimy. Nie skupiajmy się na tytułach czy trudnych nazwiskach, oswajajmy dzieci z dziełami, otaczajmy reprodukcjami, wzbudzajmy ich ciekawość.

Projekt bazuje na założeniach Friedricha Froebla, ale bez obaw dołączyć do niego może każdy. Nawet osoba, która nigdy o freblizmie nie słyszała. W końcu jak mawiał sam Froebel "Naśladujcie myśl, nie zaś formę". Przy okazji to również możliwość poszerzenia własnego warsztatu pracy. Jedynym z podstawowych założeń pedagogiki freblowskiej jest zabawa, a jak dodamy do tego sztukę, to powstanie nam wyjątkowa "Zabawa sztuką" do udziału w której serdecznie zapraszam.

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.

Cele szczegółowe:

  • tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
  • wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
  • zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
  • rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
  • udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
  • rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
  • zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
  • kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
  • doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
  • przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,
  • wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
  • doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem.

Założenia projektu:

  • wspomaganie rozwoju dzieci,
  • odkrywanie dziecięcych talentów,
  • budowanie więzi w grupie przedszkolnej,
  • rozwijanie wiary we własne możliwości,
  • współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami,
  • branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
  • kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
  • udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
  • rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.

Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

Autor projektu: Dagmara Drabik